A 375,660 pályaszámú gőzmozdony 1948-ban épült a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára jóvoltából Budapesten. Kazánjának gyári száma 5878. A gép 1949. január 7-én hagyta el a gyárat, és 1949. február 24-én állt szolgálatba a MÁV állagában.

A mozdony Eger néhai fűtőházának állagában szolgált egészen a környék vasútvillamosításáig. Vezetőállásán talált táblája szerint Szerencs fűtőházában fejezte be aktív pályafutását az 1980-as évek elején.

A selejtezett mozdonyt a Hajdú-Bihar Megyei Polgári Védelmi Parancsnokság kapta meg. Hajdúszoboszló állomáson a mozdony egy külső felújításon esett át, majd a honvédség közreműködésével, közúton került a mai Katasztrófavédelem gyakorló bázisára 1983. június 7-én. Feladata vasúti mentések, útátjáró balesetek gyakorlatai során volt. A számára kiépített vágánymezőn egy tehervagon és egy személykocsi társaságában állt a szabad ég alatt.

Sorsa a hazai szobormozdonyokéhoz hasonlatos volt, vagyis az időjárás előidézte lassú pusztulása indult meg, mígnem 2014. őszén egy gyakorlat során a számára fenntartott vágánymezőről elvontatták. A nagy tömegű mozdony az erőltetett vontatás során komoly sérüléseket szenvedett, vezetőállása gyakorlatilag megsemmisült.

A képen Abaújszántó állomáson készül indulásra az utolsó éveiben Szerencs fűtőházába átkerült mozdony. (A kép szerzője számunkra ismeretlen.)

A gép 2014 késő őszén került a látókörünkbe több különös véletlennek köszönhetően. Alapítványunk kuratóriumának egyik tagja, Plósz Gyula egy régiségvásáron bukkant rá a 375,660 pályaszámú gőzmozdony egyik eredeti alumínium oldaltáblájára, amelyet kezdettől fogva viselt. Mindez akkoriban történt, amikor egyébként is élénk kutatásban voltunk a hazánkban még fellelhető, nagy múltú de méltatlan sorsú vasúti járművek terén. Sok-sok utánajárás eredményeként derült ki, hogy a 375,660 nem csak megvan, de ráadásul egri mozdony is volt. Szervezetünk alapítója, Birincsik József innentől kezdődően szívügyének érezte, hogy Eger egyébként méltatlanul elhanyagolt közlekedési múltjának ezt a kincsét megóvja az enyészettől, és méltó gondozást biztosítson a gőzmozdony számára.

Mivel a mozdony sorsának jobbra fordulására a hajdúszoboszlói helyszínen nem volt remény, így a 375,660 Egerbe szállítása lett az elsődleges cél, amely 40 tonnás óriások mozgatásában kevésbé jártas civilek számára nem kis kihívást jelentett.

Az alapítvány bejegyzésének kivárására nem volt lehetőség a megmentés sürgető igénye miatt, így a mentés előkészítését az alapítvány kuratóriumának tagjai és néhány ismerős együttes erővel végezte el. A mozdonyról több mint 4,4 tonna törmeléket kellett eltávolítani, és a rudazatot, illetve a kerekeket ki kellett szabadítani a földből, ahová egy évvel előtte besüllyedt. A nyári hőségben végzett munka azonban meghozta a gyümölcsét, mert a mozdony 2015. szeptember elsején hazatérhetetett Egerbe, hogy hosszú, de reményeink szerint eredményes felújítása kezdetét vehesse.

A művelet során a mozdony a Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelem tulajdonából kikerült, és adásvétel keretében Birincsik József cégének, az iJoe.hu Kft-nek lett a tulajdona. A gép megvásárlásának és hazaszállításának költséges, de hitünk szerint történelmi feladata a nagy piaci szereplők árajánlatánál szerencsére kedvezőbb áron valósulhatott meg, de így is több mint 5,1 millió forintba került, amely a cég részéről jelentős és pénzügyi profit formájában vissza nem termelhető, kizárólag a műszaki örökség megóvását célzó kiadás volt. A mikrovállalkozásnak számító Kft bízik abban, hogy jó példájával sok más vállalkozást is hasonló, társadalmi jelentőségű lépések támogatására tud ösztönözni.

A hazaszállítással a mozdonymentés feladata befejeződött, és a 375,660 pályaszámú gőzmozdony (amely reményeink szerint egyszer még 90 55 0375 660 - 3 számot is kaphat) felújításának nemes feladatában már a 375,660 Alapítványé lehet az elsődleges szerep.

A 375,660 Alapítvány bejegyzését 2015. szeptemberében kezdtük el. Az Egri Törvényszék 2016. február 29-i dátummal küldte meg a bejegyzésről szóló határozatát. A 375,660 Alapítvány 500 000 Ft (ötszázezer forint) alapítói hozzájárulással kezdte el működését, és nyílt civil szervezetként működik.



Az alapítvány ügyeit kuratórium intézi, amelynek tagjai Ortner Györgyi (elnök), Lengyel Renáta és Plósz Gyula. A 375,660 Alapítvány elsősorban pénzügyi hozzájárulásokkal tudja segíteni a gőzmozdony felújítását, amelyet az Agria Bélapátfalva Takarékszövetkezetnél vezetett bankszámlaszámon gyűjt. A számlaszám: 61600070-10322734. Fontos kiemelni, hogy az alapítvány kuratóriumának tagjai semmilyen vagyoni vagy nem vagyoni juttatást nem kapnak a tevékenységükért, az alapítvány részére juttatott pénzügyi támogatás teljes mértékben a 375,660 pályaszámú gőzmozdony felújítására és gondozása kerül elköltésre.

A mozdony felújításával kapcsolatos tevékenység kapcsán felmerülő esetleges kérdéseivel kapcsolatosan állunk rendelkezésére!
Email kapcsolat: Birincsik József, Eger

Alapítványunk adatai:
Nyilvántartási szám: 10-01-0001140
Számlavezető pénzintézet: Agria Bélapátfalva Takarékszövetkezet | SWIFT: TAKBHUHB
Bankszámlaszám: 61600070-10322734 | IBAN: HU08 6160 0070 1032 2734 0000 0000



 

★ A 375,660 pályaszámú egri gőzmozdony megmentése és felújítása ★
© 2015-2016. 375,660 Alapítvány || Nyilvántartási szám: 10-01-0001140 || Bankszámlaszám: 61600070-10322734 || A 375,660 pályaszámú gőzmozdony felújításáért és gondozásáért